Krótsza hospitalizacja po zabiegu przezcewnikowej implantacji zastawki aortalnej wiąże się z lepszym rokowaniem

door-349807_1920

Wyniki badania obserwacyjnego opublikowanego w marcowym numerze Journal of American College of Cardiology: Cardiovascular Interventions świadczą o znaczeniu wpływu długości pobytu w szpitalu po zabiegu przezcewnikowej implantacji zastawki aortalnej (Transcatheter Aortic Valve Implantation, TAVI) na wystąpienie powikłań i gorsze rokowanie. Na podstawie rejestru Transcatheter Valve Therapy (TVT) przeanalizowano karty informacyjne 24285 pacjentów, u których przeprowadzono zabieg TAVI w latach 2011-2015. Rejestr TVT obejmuje wszystkie przeprowadzane w Stanach Zjednoczonych zabiegi TAVI, co zapewnia odpowiednią reprezentatywność uzyskanych danych. W tym okresie 55% pacjentów było wypisanych ze szpitala przed upływem 72 godzin od zabiegu, a w czasie czteroletniej obserwacji odsetek hospitalizacji dłuższych niż 3 dni spadł z 62% do 34%. U pacjentów, którzy zostali w szpitalu dłużej niż 3 dni, stwierdzono gorsze rokowanie (czas obserwacji 1 rok) niż u pacjentów, którzy przebywali w szpitalu krócej (śmiertelność z wszystkich przyczyn większa o 45%; HR 1,45; 95% CI 1,30-1,60; p<0,01).

Ponadto w rejestrze zidentyfikowano czynniki związane z przedłużeniem pobytu po zabiegu TAVI, są nimi: zaawansowany wiek, zabiegi na zastawce mitralnej w przeszłości, cukrzyca, ciężka niewydolność serca, migotanie przedsionków, ciężka choroba nerek. Z drugiej strony obecność urządzenia wszczepialnego, palenie oraz przebyta operacja pomostowania aortalno-wieńcowego lub zawał w przeszłości sprzyjały wcześniejszemu wypisaniu ze szpitala. Autorzy badania zauważają, że wymienione czynniki mogłyby przyczynić się do wyodrębnienia chorych, którzy skorzystaliby z krótkiej hospitalizacji związanej z TAVI, a przez to poprawić opłacalność finansową i dostęp do zabiegu.

Innym badaniem, opublikowanym w tym samym numerze JACC, oceniającym rokowanie po TAVI w kontekście długości hospitalizacji, jest 3M TAVR. Oceniono w nim bezpieczeństwo wypisania określonej grupy pacjentów już w następnej dobie po zabiegu TAVI. Do badania włączono prawie 400 chorych (mediana wieku 84 lata), najważniejszym kryterium ich doboru było duże ryzyko okołooperacyjne. Aż 80,1% chorych było wypisanych w ciągu 24 godzin od zabiegu, kolejne 9,4% w następnej dobie. Pierwszorzędowy punkt końcowy, czyli 30-dniowe ryzyko wystąpienia udaru lub zgonu, wyniosło 2,9%, co jest porównywalne do publikowanych dotychczas rejestrów. Częstość występowania drugorzędowych punktów końcowych również była podobna do tych występujących w innych badaniach, np. poważne powikłania naczyniowe: 2,4%, ponowna hospitalizacja w ciągu 30 dni: 9,2%. Niezależnie od ilości wykonywanych procedur, wyniki nie różniły się między ośrodkami.

Jak wynika z obu opublikowanych badań, krótki pobyt w szpitalu związany z przezcewnikową wymianą zastawki aortalnej jest bezpieczny, osiągalny i nie wiąże się z gorszym długoterminowym rokowaniem. Należy jednak pamiętać, że szybkie wypisanie pacjenta po TAVI nie może zagrażać bezpieczeństwu pacjenta i stać się to najważniejszym celem hospitalizacji.

Wayangankar SA, Elgendy IY, Xiang Q, et al. Length of Stay After Transfemoral Transcatheter Aortic Valve Replacement. An Analysis of the Society of Thoracic Surgeons/American College of Cardiology Transcatheter Valve Therapy Registry. JACC Cardiovasc Interv 2019;12(5):422-430.

Wood DA, Lauck SB, Cairns JA, et al. The Vancouver 3M (Multidisciplinary, Multimodality, But Minimalist) Clinical Pathway Facilitates Safe Next-Day Discharge Home at Low-, Medium-, and High-Volume Transfemoral Transcatheter Aortic Valve Replacement Centers: The 3M TAVR Study. JACC Cardiovasc Interv 2019;12(5):459-469.

Zdjęcie: Ryan McGuire/Pixabay